

Dyscalculie is een leerstoornis gekenmerkt door moeilijkheden in het leren of begrijpen van rekenen, zoals problemen met het begrijpen van getallen, het leren manipuleren van getallen en het onthouden van rekenfeiten. Het kan zich uiten in moeilijkheden met basisrekenkundige bewerkingen, het begrijpen van wiskundige concepten en het toepassen van wiskundige principes in het dagelijks leven. Individuen met dyscalculie kunnen moeite hebben met taken zoals tellen, klokkijken, geld begrijpen en het begrijpen van wiskundige symbolen en concepten. Het is belangrijk op te merken dat dyscalculie niet gerelateerd is aan intelligentie; individuen met dyscalculie kunnen een normale of zelfs bovengemiddelde intelligentie hebben op andere gebieden.
​
Een logopedist kan een belangrijke rol spelen bij het ondersteunen en begeleiden van kinderen met dyscalculie door middel van evaluatie, behandeling en samenwerking met andere professionals om hun rekenvaardigheden te verbeteren en hun leerproces te optimaliseren.
​
Vooraleer de diagnose dyslexie gesteld wordt gaat een logopediste een aantal zaken na.
​
-
Wat is de achterstand van uw zoon/ dochter in vergelijking met zijn/ haar leeftijdgenoten.
-
Hoe hardnekkig zijn de moeilijkheden met spelling en of lezen? Blijven deze problemen aanhouden wanneer uw zoon/ dochter ondersteuning krijgt binnen en buiten de school?
-
Als laatste wordt de exclusiviteit nagegaan. Er wordt onderzocht dat er zeker geen andere aandoeningen aan de basis van de leermoeilijkheden liggen.
​
Na onderzoek van deze 3 criteria kan er door de logopediste eventueel een diagnose dyscalculie gesteld worden. ​​
Dyscalculie

